28-6-2019

Damdagar på FGK 26-27 juni

26 och 27 juni hade damkommitteen nöjet att åter igen få arrangera Nationella damdagar på Falsterbo GK. Vi har arrangerat dagarna mer än 50 år.

Första dagen bjöd Falsterbo på en vindstilla dag de första 12 hålen, lite ostlig vind började sedan blåsa över damerna. Men hela tiden med sol och mycket varmt väder när dessa 60 damer spelade singeltävlingen. 20 damer spelade slagtävling i A-klassen och 40 damer spelade slaggolf i B-klassen. Vilken dag det blev! Vinnarna blev Camilla Kronkvist från Barsebäck GK i A-klassen och Kristina Fahlander Bokskogen GK i B-klassen. Vår egna spelare följde tätt på vinnarna, Helen Nilsson och Lena Kockum i A-klassen och Helen Marbe och Ulla Thenfors i B-klassen.

Andra dagen möttes de 30 foursomeparen av ett helt annat väder, 10-12 m/s västlig vind, med mycket moln och bara 18 grader. Efter hand kom solen fram och vinden avtog något. Ruffen var tuff för många, men till slut var alla inne och vi kunde gratulera Helen Nilsson och Maria Silfverschiöld, Falsterbo GK, i A-klassen och Katarina Barnekow och Charlotte Tamm, Falsterbo GK, i B-klassen.

Vi tackar alla spelare för i år och önskar alla välkomna tillbaka nästa år.

Nedan finns ett antal bilder från de två dagarna, spelare shutgunstartare och fotografer.

Dag 1

Segrarna i A och B-klassen

Dag 2

Segrare A-klassen

Segrare B-klassen

Dessa killar såg till att startskottet gick rätt till.

18-6-2019

KM Foursome 16/6

I söndags, den 16 juni, spelades årets KM Foursome på FGK. Tyvärr blev det ingen damklass, men herrarnas tävling samlade 16 par som ville spela om vårt vandringspris.

Efter ett ymnigt regnande dagarna innan tävlingen möttes vi av ett behagligt söndagsväder. Lagom vind, mestadels sol och en frodig bana i toppklass mötte spelarna. Efter de första 18 hålen var det jämnt mellan de 7 första paren, endast 4 slag skiljde mellan ledarbollen och det sjunde laget.

Efter ytterligare 18 hål slutade Otto Bonning och Robert Gärtner som segrare med 155 slag efter ronderna 79-76, ett före Peter Dahlberg och Jan Hagbrand 81-75, totalt 156, och med Fredrik Thorsson och Carl Johan Hedman på tredje plats och resultatet 81-79, totalt 160 slag.

En trevlig dag med till synes nöjda golfare, avslutades med prisutdelning på terrassen innan en lång dag på banan var slut.

Stort grattis till segrare och pristagare.

/TL, Krister Kjellström

10-6-2019

Näset Cup 2019

Årets Näset Cup spelades på Flommens GK söndagen den 2 juni. Som titelförsvarare både när det gällde elitmatchen och i totalen om Näset Cup, hade vi kanske förväntningar om en bra insats även denna gång.

Så blev det dock inte. Det är bara att konstatera att utan fullt lag har man ingen chans. Några flickor från FGK gick inte att uppbringa denna gång, och om man betänker att vi förra året tog nio poäng tack vare flickorna och i år noll poäng, förstår man skillnaden.

Flommen GK visade sig denna gång starkare än sina grannar på Näset. Knapp seger före Ljunghusen i elitkampen och en klarare seger i totalen. FGK på tredje plats i båda kategorierna.

Beröm till Flommens GK för ett bra arrangemang och en bra bana i gott skick. Nästa år är det dags för Ljunghusen.

Stort tack till de spelare som ställde upp för klubben, det är tyvärr inget lätt arbete att få tag på villiga spelare till denna trevliga tävling.

Vi får storsatsa till nästa gång.

Grattis Flommens GK till årets seger

/Krister Kjellström

Elitsinglar - resultat »
Singlar - resultat »
Foursome - resultat »
Total - resultat »

Flommens lag

9-6-2019

Klubbmatch mot Köpenhamns GK

Klubbmatch mot Köpenhamns GK!

Lördagen den 4 juni spelades den årliga klubbmatchen mot Köpenhamns GK, denna gång i Falsterbo. Klubbmatchen har mångåriga traditioner, de första kontakterna togs mellan klubbarna redan i början av 1910-talet. Efter 2:a världskriget återupptogs matcherna 1946 och har fortsatt sedan dess.

Elitkampen spelades som vanligt över 36 hål och här visade sig danskarna ledda av vår tidigare ass.pro Oscar Almund vara bäst. Ett välspelande danskt lag vann med siffrorna 8,5 mot 3,5.

Sällskapsmatchen spelades över 18 hål med shotgunstart där 12 danska lag och 14 svenska deltog. Detta betydde att ett FGK lag fick spela för Köpenhamn för att vi skulle få jämna lag. Som tur var förlorade detta "Danska lag" sin match. Totalt blev det en klar seger för FGK med siffrorna 8,5 mot KGK:s 4,5.

Vid den gemensamma lunchen tackade Köpenhamn för matchen, hälsade oss välkomna till Erimitagen nästa sommar, och underhöll med en rolig golfhistoria + ett fyrfaldigt leve för FGK. Göran Thenfors svarade med en annan golfhistoria, mycket roligt, innan J-O Annemark underhöll med berättelser från kamperna mot Köpenhamn från förr, där han själv bland annat hamnade på Hospital i Köpenhamn efter att ha fått en boll i huvudet. Slagen av lagkompisen Palle Wollin. Those were the days.

Efter lunch och trevlig samvaro bröt vi upp för att samla krafter till nästa år...

Stort tack till alla som ställde upp och spelade för Falsterbo GK, det gjorde ni bra.

/Krister Kjellström