Om klubben

Falsterbo är klassisk mark i svensk golfhistoria.
Klubben bildades redan 1909 och är därmed den tredje äldsta i Sverige. Falsterbo upptäcktes som badort omkring sekelskiftet och det resulterade bl a i byggandet av järnvägen till Falsterbo 1904 och av hotell Falsterbohus som stod färdigt 1908. En av sommargästerna, malmöbon Erik Schweder, hade som ung varit i England och kommit i kontakt med golf. Den 21 oktober 1909 sammanträdde för golfspel intresserade personer på Hotell Kramer i Malmö. Under ordförandeskap av direktör Ernst Lindahl, Röder Prick, beslöt de att bilda Falsterbo Golfklubb. I Sydsvenska Dagbladet meddelades denna viktiga nyhet med följande kommentar: Golfspelet kan nämast liknas vid biljardspel i det fria och har den stora fördelen att det idkas av både gamla och unga, damer som herrar, såsom förhållandet är i England.

Hester - den förste i raden av brittiska professionals
Den 13 augusti 1912 anlände klubbens första egna golf-instruktör William Hester till Falsterbo. Han var född i Montreal men uppvuxen i Liverpool-området och blev den förste i raden av brittiska professionals på klubben. Hester kunde spelet och hade även lärt sig sköta en bana. Han blev därför också klubbens förste greenkeeper och stannade i Falsterbo resten av sitt liv.

Redan 1912 spelades Svenska Internationella Mäster-skapen för herrar i Falsterbo.
År 1914 invigdes det klubbhus som efter ett flertal om- och tillbyggnader, senast 1990, forfarande utgör kärnan i vårt klubbhus. Det har byggts om med stor känsla och vi tycker att vi har lyckats bevara den speciella atmosfären från förr.

Under 1910-talet var Carl Rydbeck och Hans Beck-Friis klubbens bästa spelare på herrsidan. På damsidan slog Karin Bauer f. Edstrand igenom med seger i SM 1922. Samtidigt tog Stig Boström och Gunnar Edstrand plats bland klubbens bästa manliga spelare. Dessa Falsterbo-spelare vann ett stort antal svenska och skandinaviska mästerskap.

Sedan nya 18-hålsbanan invigts 1930 fick spelet på Falsterbobanan en verklig internationell prägel. 1931 arrangerades Svenska Internationella Mästerskapen.

Kungliga besök
Sedan det internationella utbytet kommit igång igen efter kriget spelades den första landskampen mellan Skottland och Skandinavien i Falsterbo 1956.

Två höjdpunkter under 1960-talet var EM för herrar 1963, som bl a bevistades av kund Gustav VI Adolf, och besöket av dåtidens golfkung Arnold Palmer, som 1968 uppvisningspelade inför 5 000 begeistrade åskådare.
Under hela 1970-talet och början av 1980-talet arrangerade klubben ett stort antal elittävlingar bl a Volvo Open 1971, vår första protävling.

Proffsgolfen utvecklades vidare och näsetklubbarna gick i täten. PLM Open spelades första gången i Falsterbo 1983. Hemmaspelaren Peter Dahlberg vann.

Klubbens 75-årsjubileum 1984 firades bl a en landskamp Sverige-Skottland. I det skottska laget ingick bl a Colin Montgomerie och i det svenska falsterbospelaren Fredrik Lindgren, klubbens första Europatourspelare.

Beslut om ombyggnad av samtliga greener
Det under 1980-talet lavinartade ökande golfintresset - och den därmed kratig ökade belastningen på banan - ledde så småningom fram till beslutet om en ombyggnad av samtliga greenområden under åren 1995-2001.
2003 stod Falsterbo åter som värd för en stort internationell evenemang i form av svenska PGA-mästerskapen inom ramen för Europatourens Challenge Tour. Sydafrikanen Titch Moore vann. I damernas tävling segrade Falsterbos egen Filippa Helmersson.

Målsättningen är att även i framtiden ställa vår unika bana till förfogande för internationella tävlingar även om banan och dess belägenhet begränsar möjligheterna att ta emot stora publikskaror.