Ståhlbrandts Hpr

Den anrika matchtävlingen Ståhlbrandts Hederspris, blev uppsatt av den dåvarande styrelsemedlemmen Hilding Ståhlbrandt 1944. Tävlingen som är öppen för herrar + 50 spelas som matchtävling under sommaren.

Årets tävling samlade 21 startande och semifinalerna spelades mellan Mikael Gustafsson och Jonas Holmström, seger Mikael 1/0, och Anders Rasmusson och Magnus Lundh, seger Magnus med siffrorna 2/1.

I finalen vann sedan Magnus Lundh med 1/0 mot Mikael Gustafsson.

Stort grattis till årets segrare och till övriga pristagare.

Prisutdelning sker i samband med prisutdelningen på Jubileumspokalen den 13 oktober.

/ Krister Kjellström, tävlingsledare

Sommarens Utslagstävling

Sommarens Utslagstävling som spelats under sommarveckorna är avgjord. Tävlingen som är en matchtävling öppen för alla medlemmar går till så att de inlottade paren själva bestämmer när de ska spela och sedan skriver upp resultatet på anslagstavlan. Ett tjugotal deltagare var med denna sommar och när det var dags för semifinaler möttes Mikael Gustafsson och Niklas Lindgren i den ena och Erik Wittman och Magnus Lundh i den andra.

Segrarna här, Mikael Gustafsson och Erik Wittman, möttes sedan i finalen, och där vann Erik Wittman med siffrorna 1/0.

Stort grattis till Erik och övriga pristagare.

/Krister Kjellström, tävlingsledare

Ryder Cup mot LjGK

Måndagen den 23/9 spelade FGK Ryder Cup mot Ljunghusens GK på hemmaplan.

Det var riktigt tuffa förhållanden med vindhastigheter omkring 13 m/s utanför byarna.

Trots detta kämpade sig 16 spelare från vardera klubb runt banan för 27 håls matchspel.

Morgonen inleddes med 9 hål bästboll och forusome. Efter lunch följdes dessa upp med 9 hål singelmatcher.

Ljunghusen har de senaste 5 åren varit snäppet vassare än FGK men i år fick vi äntligen återerövra pokalen.

Dessutom gjordes detta på ett väldigt övertygande sätt där totalen tillslut landade på 27,5 - 4,5 i Falsterbos favör.

Vi ser alla fram emot att få försöka försvara segern på Ljunghusens fina bana nästa år.

Stort tack till alla som kom och bidrog till en mycket trevlig golfdag tillsammans!

Besök av Falsterbo Fågelstation

Lördagen 21 september hade vi besök av Falsterbo Fågelstation i vårt klubbhus.

Glädjande var det över 30 av FGKs medlemmar som kom och lyssnade på Björn Malmhagen som berättade om fågelstationens verksamhet och om hur fågelsträcken använder vårt näs som sista hållplats innan deras vinterflytt.

En god frukost serverades av restaurangen med kaffe, smoothies, croissanter och frallor.

Vi promenerade sedan gemensamt ut till Falsterbo Fyr där Björn tillsammans med P-G Bentz visade hur ringmärkningen går till.

Intressant att se hur vi kan kombinera golfandet och samtidigt ta del av en av världens bästa platser för fågelskådning.

Det var en riktigt trevlig och lärorik förmiddag.

Klubbkommitten

Peter Schiptjenko

23-9-2019

Badhyttens Texas Scramble

I växlande väder från dimma till strålande sol, genomfördes badhyttens Texas scramble.
Resultaten var överlag mycket goda och hela sex lag slutade på 59 slag, dvs -12 netto.
Lag Stahle/Brantberg vann på bäst spelhandicap och gick imponerande 10 under par brutto.
På andra plats kom lag Coaten/Svensson/Lundh/Dergård och på tredje plats lag Hörlin/Hagstad/Sjölin/Tykesson.

Vi tackar sponsorn Badhytten för prisbordet.

Tävlingsledare

Charlotte Becker

14-9-2019

Grannsämjan 11-12 sep

Tisdagen regnade bort helt men vi hade verkligen tur med vädret!

I dagarna två onsdag och torsdgen har damer från Flommens GK och Falsterbo GK mötts i den årliga tävlingen Grannsämjan.

Sju lag spelade Irish Rumble  på Flommen och Texas Scramble på Falsterbo.

Vinnande lag blev:

Susanne Rosenqvist, Lisa Camp, Helen Marbe och Kia Barwe’n Forsberg.

9-9-2019

Näset runt

Näset runt spelades i fint höstväder med lätt duggregn och vindstilla förhållande. Dagen inleddes med 9 hål på Falsterbo, följt av 9 hål på Flommen med avslutande 9 hål på Ljunghusen. Falsterbo deltog med 10 spelare i 5 par. Vinnare blev Madeleine och Anette Roth på 106 slag följt av Charlotte & Magnus Becker på andra plats med 107 slag och Jan Söderberg med Finn Slettengren blev 6:a på 111 slag. Sålunda fina framgångar för Falsterbo.

Tävlingsledare

Åsa Söderberg

2-9-2019

Gunnar Edstrands Vandringspris 2019

I fint golfväder med många fågelskådare på och runt banan avgjordes tävlingen Gunnar Edstrands vandringspris.
Inledningen med 18 håls slagspel slutade med Magnus Becker på 66 netto i topp, följd av Anders Rasmusson på 68, PG Granholm 73 och Truls Liledahl på 75.
Dessa fyra gjorde upp om placeringarna i matchspel på eftermiddagen.

Magnus vann med 6/4 över Anders och PG vann med 2/0 över Truls.

FV: A. Rasmusson, M. Becker, PG. Granbom, T. Liliedahl