21-7-2022

100-manna golfen 2022

Den 20 juli kl 8.30 sköts startskottet för första omgången av spel för tävlingen 100-manna golfen.
Vädret var mer eller mindre perfekt för golf. Varmt och soligt, samt en svag bris. Banan var i toppkvalitet, och greenerna var som en sammetsmatta.
Kl 13.30 smällde startskottet för de andra omgången av tävlande.

När all tävlande kommit in i klubbhuset, och resultaten var räknade så hade vi en segrare.
Årets vinnare blev Eva Henriksson, Fred Henriksson, Anders Henriksson och Johan Ekwall. De fick ihop 91 poäng, och tog hem första priset som bestod av 6 liter champagne.

Tävlingsledningen skickar även ett stort grattis till Ann Stahle som lyckades göra Hole in One på hål 14!

Tävlingen avslutades med en god och trevlig middag i klubbhuset.

Vi vill framföra vårt stora tack till sponsor för tävlingen - Champagne Deutz, för det fantastiska prisbordet.

19-7-2022

Äkta Makar 2022

Söndag 17 juli spelades klubbens traditionella tävling ”Äkta Makar-Falsterboskålen”

62 lag kom till start och dagen inleddes med mulet och kall frisk västlig vind som under dagen övergick till mindre blåst och mycket mer sol.

Vinnare blev Catherine och Jan Ehrensvärd på 41 poäng följda av Margaretha och Mikael Gustafsson på samma poäng.

Bruttoklassen vanns av Ann och Peter Dahlberg,  74 slag, följda av Catherine och Jan Ehrensvärd med 76 slag.

Välförtjänt fick Ann och Peter den första inteckningen i det vandringspris de donerat till tävlingen, en klubba från klubbens förste pro William Hester.

Ann bidrog även till segern genom en hole in one på elfte hålet.

Generös sponsor till ”Äkta Makar” var som under flera år Olséns.

Anmälan till golfveckan 11/7

Måndagen den 11/7 kl 9:00 öppnar anmälan till Golfveckan.

Anmälan sker via golf.se "Min golf"

KM Match spelscehma

Nu drar KM Match igång

Här ser ni spelschemat och längst uppstår det vilka datum man ska hålla sig inom.

Spelschema Damer >>
Spelschema Herrar >>

Final 6/8 kl 13:00 + 13:10  (samma dag som KM Puttning)

Frukostmöte 19/7

Välkomna till frukostmöte på FGK

Tisdagen den 19 juli berättar Charlotte Beskow om sitt arbete inom rymdbranschen.

Klubben bjuder på kaffe och fralla innan Charlotte pratar.

Tid: 08.30 till 10.00.

Anmälan på lista i klubbhuset, först till kvarn gäller.
Max 50 st.

Välkomna!

Centre Spatial Guyanais  : The European Space Port

Charlotte  Beskow har sedan 1986 arbetat i rymdbranschen. Först på Saab Space I Göteborg, sedan för ESA (the European Space Agency med 22 medlemsländer).

Först ett antal år i Noordwijk  (NL), Les Mureaux (utanför Paris), Toulouse (FR)  och nu senast 4.5 år I Franska Guiana (FR) som ESA´s representant på plats. Under de 4.5 åren sköts det iväg 36 raketer med 169 satelliter I olika storlekar.

Jag skall berätta lite om hur CSG är uppbyggt, vilka som arbetar där, ansvarsfördelningen och framför allt,om hur det är att jobba I denna spännande branch där resultatet av 10-20 års arbete tillslut sätts på en farkost vars enda syfte är att kontrollerat explodera med full kraft….

Oftast går det bra….men inte alltid